Marktpotentieel voor Afrikaanse koffie met duurzaam label

Internationaal onderzoek toont marktpotentieel voor Afrikaanse koffie met duurzaam label

Huismerken van supermarkten vertegenwoordigen 90% van de verkochte duurzame koffie in retail

In opdracht van  het Trade for Development Centre van het Belgisch Ontwikkelings-agentschap BTC en in samenwerking met UTZ, onderzocht Euromonitor International het marktpotentieel in België voor koffie van Afrikaanse herkomst met een derde partij-certificering (Fairtrade, UTZ en Rainforest Alliance).

Qua marktwaarde maakt gecertificeerde koffie 20% uit van de totale Belgische koffiemarkt. Gecertificeerde koffie van de grote merken* vertegenwoordigt slechts 8% van de totale koffieverkoop in waarde. Dat is veel minder dan in andere EU-landen zoals Zweden (60 %), Nederland (28 %) en Duitsland (13 %).

In 2016 werd in de Belgische retail 9,9 duizend ton of 128.1 miljoen euro gecertificeerde koffie verkocht. Qua volume is gecertificeerde koffie goed voor 23 % van alle verkochte koffie. De huismerken van de supermarkten** nemen hiervan 90% voor hun rekening.